| |
|
|
|
S raním kuropěním ze spacáku, to není představa té správné dovolené. Orosená louka
v raním slunci vypadá ovšem nádherně.
|
| |
S raním kuropěním ze spacáku, to není představa té správné dovolené. Orosená louka
v raním slunci vypadá ovšem nádherně. Leč délka téměř nepřístupného
kaňonu Ardy (také nazívané Bulharská Tara), vzbuzuje respekt a
nedovoluje nám příliš rozjímat nad krásami přírody i přesto že tyto pohledy se nám naskytují
po třech dnech deštivého počasí. Příjemné sluníčko nás bude provázet po celý den i zbytek zájezdu,
tak někdy příště, teď honem sbalit, k vodě a do gumy.
Vody je opět jen tak tak, podle pracovníků elektrárny, u které se chystáme na
vodu, vypouštějí 12 m3/s a řekou okolo kopce nepřitéká vůbec nic. Přesto se od nich necháváme
přesvědčit že to bude pro raft sjízdné.
|
Arda se nám představuje dost cudně. První kilometry totiž jedeme po úplně klidné hladině.
|
|
|
Údolí je plné skál a balvanů utvářených do nejrůznějších tvarů a barev.
|
|
Vyplouváme vstříc tajemnu zajímavé krajiny, nevěda co nás čeká. Arda se nám však
| |
|
|
|
Po té co nenávratně zmizíme v nepřístupném kaňonu se oběvují první peřeje které následují za sebou
v nepřetržité kaskádě jak perly na růženci.
|
| |
nejdříve představuje dost cudně. První kilometry totiž jedeme po úplně klidné hladině a jen
pozvolna nám řeka poodhaluje své vnady. Ovšem po té co nenávratně zmizíme v nepřístupném kaňonu
se předvádí jak dokonalá bar dáma. A předvádí se vším všudy. Přichází nádherné pasáže v ještě
krásnějším údolí, které se mění s každou zatáčkou. Skály a balvany nejrůznějších barev utvářené
do všelijakých tvarů. Peřeje které následují za sebou v nepřetržité kaskádě jak perly na růženci.
To vše při obtížnosti dosahující na rozmezí WW III až WW IV. Dokonalý vrchol zájezdu.
Za každou peřejí je však vždy v dohledu úsek klidné vody. Jen několikrát tak musíme zastavit na prohlížení.
| |
|
|
|
Jen několikrát tak musíme zastavit na prohlížení.
Jinak převážnou část řeky bez problémů zvládáme jízdou na oči.
|
| |
Jinak převážnou část řeky bez problémů zvládáme jízdou na oči.
Jediný zádrhel který nám kazí radost je skutečnost, že pro raft není dost vody.
Máme tak sice dost času, vnímat všechny ty krásy tohoto údolí. V neustálých přestávkách ovšem
ztrácíme pojem o ujeté vzdálenosti a vyhlížení ďáblova mostu je nekonečné. Jedno z nejobtížnějších míst plavby
– peřej asi 200 metrů nad mostem, tak zdoláváme až po víc jak pětihodinové plavbě. Někdy okolo třetí hodiny odpolední.
U mostu nás naštěstí čeká Tonda s Peugeotem. I po třídenních, a navíc celonočním
dešti, zůstala cesta natolik sjízdná že sem mohl dojet, ovšem s velkými obtižemi a pouze bez vleku. Máme tak několik
| |
|
|
|
Přichází nádherné pasáže v ještě krásnějším údolí. To vše při obtížnosti dosahující na rozmezí
WW III až WW IV.
|
| |
možností jak situaci řešit. V autě je totiž vše potřebné k nouzovému noclehu. Varianta ukončení
plavby zde je však těžko proveditelná. Jen obtížně bychom odsud dopravili všechen ten vodácký materiál.
Nakonec se, vzhledem k tomu že do večera ještě nějaký čas zbývá a místo k táboření
není až tak ideální, rozhodujeme vyrazit ve zmenšené sestavě dál. Na auto tak nakládáme jen raft,
pálavu a jeden kajak.
Od mostu tak pokračujeme jen na kajacích a pouze v šesti lidech. Řeka se na rozdíl
od nás ale nemění. Přesto druhá polovina plavby už tak fantastická není. Už se tolik nekocháme
všemi těmi krásami okolo nás. Přestože ty nejhezčí skalní výtvory jsou nejspíš právě tady. Trochu
| |
|
|
|
Máme dost času vnímat všechny krásy tohoto údolí. Dokonalý vrchol zájezdu.
|
| |
sice schází neustálé zastávky při čekání na pomalý raft. Hlavně však je na vině postupující únava.
Sám na sobě cítím že to šidím víc než je zdrávo a než sám chci.
Na zdolání celé této druhé části kaňonu nám ovšem stačí jen něco málo přes dvě
hodiny. Jediná zastávka na prohlédnutí peřeje a jinak už jen tři krátké pauzy na vydechnutí. Trochu
škoda takhle kvaltovat na tak krásný řece. Přesto přezevšechno z nás u provizorního mostu, těsně nad
vzdutím přehradního jezera Kardžali, srší absolutní spokojenost.
Po navázání následuje jen pětiminutový přejezd autem a jsme na nejhezčím tábořišti
jaké jsme zatím našli.
Stany stavíme na břehu jezera které se svou zvláštní okolní krajinou vymyká
všemu co jsme na našich výpravách poznali.
|
Jedno z nejobtížnějších míst plavby – peřej asi 200 metrů nad mostem,
Zdoláváme až po víc jak pětihodinové plavbě.
|
|
|
Pro raft to nebylo to pravé ořechové, chtělo to o něco víc vody.
|
|
Kopce vystupující z přehradního jezera svou chudou vegetací
| |
|
|
|
Ďáblův most - spojující kdysi na významnou tepnu balkánu. Nyní stojící na cestě odnikud nikam,
využívané jen rybáři a turisty.
|
| |
připomínají Chorvatské pobřeží. Zeleň je však o něco bohatší a svěžejší neboť i půdy je zde víc a holé
skály jen tu a tam vystupují z načervenalé zeminy.
V tomto bodě se také nacházíme na nejzazším místě našeho putování. A krom přírodních
zvláštností i kulturní charakter zdejšího kraje je výrazně odlišný. V každé, i té nejzapadlejší, vesnici
se tyčí k nebi minaret a jediné nezahalené ženy můžeme zahlédnout pouze v našich autech. Pokud se nám je
ve všem to nepořádku co v autech panuje podaří nalézt.
Není to sice ten nejlepší nápad jak si kazit skvělý zážitek, tak přízemním konáním.
Ovšem situace v autech je už tak neúnosná že poslední zbytky dne na tomto krásném místě trávíme
| |
|
|
|
Stany stavíme na břehu přehradního jezera Kardžali, které se svou zvláštní okolní krajinou vymyká
všemu co jsme na našich výpravách poznali.
|
| |
debordelizací. Vyndává se proto všechno co vezeme sebou z aut i vleků. A za malý okamžik se z našeho
krásného tábořiště stává cikánské ležení.
Se zapadajícím sluncem se scházíme na břehu jezera kde z naplaveného dřeva pálíme
poprvé po čtyřech dnech ten pravý večůrkový táborák.
Posezení s kytarou a zapomenutým kartonem merlota, (objeveným v autě), se protahuje
dlouho přes půlnoc. Suprové zakončení ještě suprovějšího dne.
Když jdu konečně spát nechce se mi zalézat do stanu a vybalují si karimatku před stan.
Dlouho se mi však vnímat atmosféru tohoto místa ze spacáku nedaří a tvrdě usínám.
Arda - GPS souřadnice |
Nástup - u vodní elektrárny Bieli Izvor |
N 41 33 47.8 |
E 25 02 24.5 |
535 m.n.m. |
Ďáblův most |
N 41 37 13.5 |
E 25 06 52.5 |
438 m.n.m. |
Konec - jezero Kardžali |
N 41° 41' 13" |
E 25° 9' 8" |
336 m.n.m. |
večerní tábořiště u jezera Kardžali |
N 41° 40' 49" |
E 25° 11' 41" |
přibližně |