Těresva
Úsek: Usť
Čorna – Dubove 22km
Obtížnost: WW II (III)
Úsek: Dubove -ústí do
Tisy 20km
Obtížnost: WW II -
Přístup: Nová asfaltová silnice podél celého
toku. Ve spodním úseku pod městem Dubové se ovšem k řece přibližuje jen
občas.
Popis: V celé své délce teče
řeka ve štěrkovém korytě, které je v horním úseku až pod osadu Krásná
sevřeno v dosti úzkém údolí. Díky tomuto charakteru a sporadicky
vystupujícímu skalnímu podloží se zde občas vytváří náročnější peřeje.
Pod městem Dubové se
řeka rozlévá v rozlehlém, ničím neregulovaném, štěrkovém korytě. Přístup
k řece je tak možný jen na několika málo místech.
GPS kilometráž
+48° 19'
53.67", +23° 55' 40.36" Soutok
Mokrianky a Brusturianky – Usť Čorna
+48° 16' 33.42",
+23° 57' 12.12" Peřej !! – zúžená řeka podél
silniční navigace
+48° 13' 46.65",
+23° 56' 41.49" Silniční most
+48° 13' 37.49",
+23° 56' 24.34" Peřej WW III – začátek obce Krasna + 50m pěší lávka
+48° 13' 12.87",
+23° 56' 11.44" Peřej na konci obce Krasna za VV byla taky výživná
+48° 12' 56.59",
+23° 55' 9.51" Pěší lávka na zbytcích mostu
lesní železnice
+48° 11' 49.55", +23°
53' 35.13" Potrubní most + pěší lávka –
vhodný konec plavby
+48° 10' 49.84",
+23° 53' 10.04" Silniční most – Dubove
+48° 8' 55.14",
+23° 52' 27.56" Silniční most
+48° 7' 54.39",
+23° 49' 46.69" Pěší lávka
+48° 6' 47.80",
+23° 46' 6.88" Silniční most – vhodný konec plavby
+48° 0' 0.11", +23°
40' 37.19" Silniční
most – Hlavní silnice Užhorod / Rachov
+47° 59' 16.89",
+23° 39' 31.06" ústí do Tisy
SK Fortuna Kolín 6.5. 2006
Moc dlouho neváháme a zastávka se rychle mění v odvazování a „do gumy“.
Řeka je tady široká tak 40 až 50m a upaluje o sto šest, jen výška vln se mění.
Houpáme se na vlnách a pomalu hodnotíme naše putování. Jen když se zdá že vlny
jsou v jiné části řeky vyšší tak tam popojedem, jinak se necháváme unášet. Ani
se nenadějem a ze břehu na nás mává Toník že prý už máme za sebou 6km. Nikomu
se ale nechce končit a posíláme auta dál. Jsme teď nad osadou Krásná, auta
odjíždí a mi pokračujeme stejným stylem. Když se blížíme k lávce, už z dálky
vidět že se zase trochu pohoupeme. Asi 150m nad lávkou najíždíme do hezkých vln
které ovšem záhy překonávají skalní stupeň a mění se v opravdu velké asi 2m
vysoké vlny zakončené docela slušným válečkem. Pohodová jízda se mění v úprk,
tentokrát naopak do leva do vln menších. Moc se nám to nedaří a padáme do
válečku jak němci do krytu. Vydra z Jirkou okamžitě plavou, naštěstí je nic
nedrží a ani nepotřebují naši pomoc aby se dostali ke břehu do vracáku.
Gumová sekce která jede za námi s odstupem už to šidí vlevo. Zdenda
prohlašuje že by se jel taky pohoupat, ale po celou plavbu vždy z nás byl
alespoň kousek vidět, buď přilba nebo pádlo, když jsme ale začaly mizet za
vlnama komplet. A to na dost dlouhou dobu, bylo jasný že je průšvih.
Naštěstí je vše jen důvod k všeobecnému veselí a dobírání si čistotné
Vydry a Jirky. Vydra mi přesto něják přestává věřit a do další docela výživné
peřejky, následující po dalších asi 300m, už najíždí ne jako druhá ale někde na
konci skupiny.
Hned pod centrem vesnice na nás čekají auta, u lávky položené na podemletých
pilířích železničního mostu.