Těresva 

      

 

Úsek:                      Usť ČornaDubove  22km

Obtížnost:              WW II  (III)

 

Úsek:                      Dubove -ústí do Tisy  20km

Obtížnost:              WW II -

 

 

Přístup:                   Nová asfaltová silnice podél celého toku. Ve spodním úseku pod městem Dubové se ovšem k řece přibližuje jen občas.

 

Popis:                     V celé své délce teče řeka ve štěrkovém korytě, které je v horním úseku až pod osadu Krásná sevřeno v dosti úzkém údolí. Díky tomuto charakteru a sporadicky vystupujícímu skalnímu podloží se zde občas vytváří náročnější peřeje.

Pod městem Dubové se řeka rozlévá v rozlehlém, ničím neregulovaném, štěrkovém korytě. Přístup k řece je tak možný jen na několika málo místech.

 

 

 

GPS  kilometráž

 

+48° 19' 53.67", +23° 55' 40.36"                Soutok Mokrianky a Brusturianky – Usť Čorna

 

+48° 16' 33.42", +23° 57' 12.12"                Peřej !! – zúžená řeka podél silniční navigace

 

+48° 13' 46.65", +23° 56' 41.49"                Silniční most

 

+48° 13' 37.49", +23° 56' 24.34"                Peřej WW III – začátek obce Krasna + 50m pěší lávka

 

 

+48° 13' 12.87", +23° 56' 11.44"                Peřej na konci obce Krasna za VV byla taky výživná

 

+48° 12' 56.59", +23° 55' 9.51"                  Pěší lávka na zbytcích mostu lesní železnice

 

+48° 11' 49.55", +23° 53' 35.13"                Potrubní most + pěší lávka – vhodný konec plavby

 

+48° 10' 49.84", +23° 53' 10.04"                Silniční most – Dubove

 

+48° 8' 55.14", +23° 52' 27.56"                  Silniční most

 

+48° 7' 54.39", +23° 49' 46.69"                  Pěší lávka

 

+48° 6' 47.80", +23° 46' 6.88"                    Silniční most – vhodný konec plavby

 

+48° 0' 0.11", +23° 40' 37.19"                    Silniční most – Hlavní silnice Užhorod / Rachov

 

+47° 59' 16.89", +23° 39' 31.06"                ústí do Tisy

 

 

 

SK Fortuna Kolín   6.5. 2006

 

Moc dlouho neváháme a zastávka se rychle mění v odvazování a „do gumy“. Řeka je tady široká tak 40 až 50m a upaluje o sto šest, jen výška vln se mění. Houpáme se na vlnách a pomalu hodnotíme naše putování. Jen když se zdá že vlny jsou v jiné části řeky vyšší tak tam popojedem, jinak se necháváme unášet. Ani se nenadějem a ze břehu na nás mává Toník že prý už máme za sebou 6km. Nikomu se ale nechce končit a posíláme auta dál. Jsme teď nad osadou Krásná, auta odjíždí a mi pokračujeme stejným stylem. Když se blížíme k lávce, už z dálky vidět že se zase trochu pohoupeme. Asi 150m nad lávkou najíždíme do hezkých vln které ovšem záhy překonávají skalní stupeň a mění se v opravdu velké asi 2m vysoké vlny zakončené docela slušným válečkem. Pohodová jízda se mění v úprk, tentokrát naopak do leva do vln menších. Moc se nám to nedaří a padáme do válečku jak němci do krytu. Vydra z Jirkou okamžitě plavou, naštěstí je nic nedrží a ani nepotřebují naši pomoc aby se dostali ke břehu do vracáku.

Gumová sekce která jede za námi s odstupem už to šidí vlevo. Zdenda prohlašuje že by se jel taky pohoupat, ale po celou plavbu vždy z nás byl alespoň kousek vidět, buď přilba nebo pádlo, když jsme ale začaly mizet za vlnama komplet. A to na dost dlouhou dobu, bylo jasný že je průšvih.

Naštěstí je vše jen důvod k všeobecnému veselí a dobírání si čistotné Vydry a Jirky. Vydra mi přesto něják přestává věřit a do další docela výživné peřejky, následující po dalších asi 300m, už najíždí ne jako druhá ale někde na konci skupiny.

Hned pod centrem vesnice na nás čekají auta, u lávky položené na podemletých pilířích železničního mostu.