Černý Čeremoš
Úsek
horní: Burkut – Zelene 17km WW II+
střední: Zelene - Krásnik
12km
WW III (IV)
dolní: Krásnik –
Soutok s Bílým Čeremošem 25km WW I
- posledních
Popis: Celý tok Černého Čeremoše z Burkutu až do
Krasniku, na rozdíl od většiny okolních řek, se vyznačuje balvanitými peřejemi
s vystupujícim skalním podložím.
Přístup: Asfaltová silnice podél celého
dolního úseku. Od Krásniku výše proti produ prašná silnice na hranici
sjízdnosti pro autobus. Od Javirniku už ani pro mikrobus.
GPS kilometráž
Pro horní
úsek nejsou GPS data
+48° 4'
39.54", +24° 45' 3.59" Zelene
- začátek středního úseku
+48° 6'
15.48", +24° 43' 53.48" ústí zleva
Dzembreni - vypadá moc hezky. Po 2km není dostatečné rozlišení
+48° 6'
26.28", +24° 43' 43.58" Pěší lávka
+48° 7'
8.16", +24° 43' 9.34" ústí zleva Bystrec –
vypadá moc hezky – jet tak daleko jak jen to půjde na +48° 8' 1.66", +24° 37' 51.98"
sotok potoků
+48° 7'
30.46", +24° 43' 37.32" Peřej Velkýj
Huk (velký prsečí rypák)
+48° 8'
20.19", +24° 44' 28.59" Silniční most –
odbočka – možný (pohodlný) konec plavby na středním úseku - Krásnik
+48° 8'
44.27", +24° 45' 29.77" Silniční most –
hlavní cesta - Krásnik
+48° 8'
52.72", +24° 45' 40.59" Silniční most –
hlavní cesta – Konec plavby na středním úseku + 100m ústí zleva Ilinja
+48° 9'
24.11", +24° 50' 37.14" Verchovina - Správní středisko
+48° 7'
8.84", +24° 59' 32.47" Soutok
s Bílým Čeremošem
SK Fortuna Kolín 5.5. 2001
Jedeme dál na východ
proti proudu Tisy přes hřeben Karpat až k Čeremoši. K naší radosti má velice
pěknou vodu. Úsek na Černém Čeremoši od soutoku s Dzemronjou na známé tábořiště
pod „Velkým Hukem“ jedeme dvakrát. Peřej Velký Huk je dlouhá cca 200m,
obtížnost WW lll, několik pěkných válců s kameny v řece, velice pěkné svezeni.
Ukrajinští vodáci si zde také pravidelně v tomto čase dávají sraz, na který
přijíždí i vodáci z Polska, Litvy i dalších zemí. Vzhledem k tomuto shromáždění
a velkému zájmu o naše vybavení, raději večer odjíždíme podívat se na vodu k
Bílému Čeremoši.
Po obědě se vracíme se na Černý
Čeremoš a jedem, jak to nejvýše jde. Za osadou Zelenaja nás kontroluji
pohraničníci, platíme na osobu jednu grivnu za propustku do národního parku
nebo čeho. Cesta je už ale tak špatná, že by to zvládl snad jen pásový traktor.
Hned za vesnicí musíme nechat stát mikrobus a dál pokračuje jen prázdné ARO s
vlekem, mi všichni jdem pěšky s tím že místy ještě házíme kameny do příliš
hlubokých kolejí kontrolujeme hloubku bahnitých louží a navigujeme řidiče tak
aby nezůstal někde viset, přesto v jedné z louží se uvolňuje výfuk. Naštěstí
montážních jam je v sinici dost a oprava netrvá také dlouho. Na vodu dáváme pod
vesnicí Burkut, když se nám do cesty staví regulérní potok, ARO by snad projelo
vlek však nemá žádnou šanci. K našemu překvapení ještě než nasedneme na vodu
projíždí okolo nás linkový autobus a s nástrahami silnice si neděla žádné problémy.
Vzhledem k pozdnímu odpoledni jedeme jen asi
Příští den jedeme až na tábořiště pod Velkým Hukem. Kromě již
zmíněné peřeje je Černý Čeremoš jednoduchá nádherná čistá řeka občas spadlý
most nebo napadané stromy, ale vše přehledné. Celý úsek, který jsme jeli
(měřeno auty) je dlouhý