Vardar 

     

 

Úsek

Dervenská klisura:      Dvorce - Rašče 14 km  WW I (II)

Taorska klisura:        Novo Selo - Basino Selo 20km WW II+ (IV+)

 

Sjízdnost:    celoročně

 

Popis:          Dervenská klisura je příjemné svezení, Vardar si zde na svém toku poprvé razí cestu horským masivem. Dalším zajimavým místem je Taorská klisura vdálená asi 50km. Tato klisura je na rozdíl od Dervenské nepřístupná a podstatně náročnější. Vhodnější je tuto soutěsku kombinovat se splutím říčky Pčinja.

 

Přístup:       Asfaltová hlavní silnice podél celého úseku Dervenské klisury. U Taorské klisury je trochu obtížnější přístup do Nového Sela, ale Basino Selo leží naopak u dálnice, jinak je tato klisura auty nepřístupná.

 

Rozbor satelitní fotomapy

 

Dervenská klisura 14 km  WW I (II)

 

+42° 6' 9.10", +21° 10' 28.39"          Silniční most Dvorce začátek plavby

4,7 km

+42° 5' 11.28", +21° 12' 50.34"        Silniční most Raduša začátek plavby

7 km

+42° 2' 25.50", +21° 14' 56.46"        Plac u řeky Rašče možný konec plavby

4 km

+42° 0' 59.72", +21° 16' 10.91"        Silniční most Rašče konec plavby

 

 

Taorska klisura 20km WW II+ (IV+)

 

+41° 51' 17.95", +21° 37' 15.63"      Novo Selo začátek plavby

7,5 km

+41° 49' 8.05", +21° 40' 21.57"        ústí zleva Pčinja (soutok nepřístupný auty)

6 km

+41° 46' 43.81", +21° 43' 2.41"        Peřej WW IV+ délka asi 80m  orientační bod – portál železničního tunelu na pravé straně -50m, přenášení po levé straně bez obtíží.

7 km

+41° 44' 30.81", +21° 45' 36.04"      Silniční most-vedlejší cesta, Basino Selo vpravo i vlevo – první vhodné místo k ukončení plavby.