Bulharsko
- vodácký experiment
Struma a jej Kresnenský prielom, či kaňon – časť, ktorú zakrýval tunel počas našich predošlých ciest okolo. Dávame si len takú zhustenú časť medzi dvomi tunelmi. Väčšina „neslovákov“ má creekovky. Je pomerne veľká voda a rieka nemá výnimočne charakter Bystrice, ale je to riadna vodnatá, teda mierne rozvodnená rieka. Obtiažnosť sa udáva od WW 2 do 4, v prielome možno 5. Obetaví Taliani sa ponúkli zavariť nahrubo dve diery zo štyroch v mojej lodi, tak sadám tiež na vodu. Nie je to síce pekné, ale na chvíľu to poslúži. Kľudnejšie úseky na vode sú prestriedané krátkymi peknými vlnkovatými perejkami. Prielom predstavuje cca 300 metrovú perej s významným spádom, kameňmi a pri tomto stave vody aj s veľkými vlnami a valcami, ktorým kraľuje posledný cez dve tretiny rieky. Dá sa to, ibaže pri nájazde sa človek nesmie cvaknúť, alebo urobiť chybu.
STRUMA
Simitli ®
Kresna
Začínáme u mostu v Simitli. Vody je po deštích hodně, i
když už asi trochu odtekla. Začátek do Krupniku WW 0-I, ale proud rychle teče.
Od Krupniku WW I-II, vše ale začíná od dvou dálničních mostů kousek za sebou –
vodnatá WW III (III+, IV?), vlny, válce. Když se uprostřed řeky objeví betonový
blok (vpravo portál tunelu) je nutné vpravo zastavit a po staré silnici podél
řeky prohlédnout následující úsek cca
· Pramen: Vitoše u Sofie
· Délka toku (sjízdné) v
km:
295
· Obtížnost:
Úsek |
Říční km |
Obtížnost |
|
horní |
Pernik - Krupnik |
295 - 160 |
ZW |
střední |
Krupnik - hranice
Bulharska a Řecka |
160 - 105 |
WW II-IV(V!) |
·
· Podmínky: Je sjízdná již z Perniku
za jarního tání. Na horním toku je přehrada s pitnou vodou. Ze Simitli do
Krupniku je obtížnost do WW I s rychlým proudem. Od Krupniku WW I-II, vše ale
začíná od dvou dálničních mostů kousek za sebou – vodnatá WW III (III+, IV),
vlny, válce. Když se uprostřed řeky objeví betonový blok (vpravo portál tunelu)
je nutné vpravo zastavit a po staré silnici (lze sem zajet i autem) podél řeky
prohlédnout následující úsek cca
· Sjízdná na čem, kdy,
pro koho:
Úsek |
kdy |
Vodočet |
typ lodě |
doporučeno pro |
rychlost plavby |
horní |
od Perniku na jaře,
od Kjustendil celoročně |
|
otevřené |
začátečníky |
|
střední |
celoročně |
|
uzavřené, kajak,
raft |
zkušené |
|
·
· Charakter řeky:
Úsek |
šířka, typ koryta |
okolí |
celá |
|
|
·
· Nejhezčí úsek: Krupnik - Kresna
· Nebezpečný úsek: katarakt u tunelu
· Obvyklý začátek a
konec:
· Plavbu spojit s řekou: Gradevská reka,
Vlachinská Bistrica
· Přístup k řece: velmi dobře až k
Gora Ograzdem, dále je pak hraniční pásmo
295.0 |
Pernik |
261.0 |
Zemen |
238.0 |
ú. Bistrica Konjavska, Konjavo vl, Kjustendil vp |
204.0 |
ú. Džerman vl |
196.0 |
ú. Rilska reka vl, Kočerinovo vl |
181.0 |
ú. Bistrica Blagoevgradska, Blagoevgrad vl |
166.0 |
ú. Gradevska reka, Simitli |
116.0 |
ú. Bistrica Sandanski vl |
105.0 |
hranice Bulharska a
Řecka |
Fortuna Kolín
28.5. 2008
Když se po ránu blížíme k soutěsce na Strumě
pod Krupnikem. Sledujeme pohledem z auta že se řeka sotva vejde do břehů. Struma
se ve velkých vlnách divoce válí i soutěskou. Při pomyšlení že by se na této
rychlé a vodnaté řece něco nepovedlo trochu i zamrazí.
Když
dorážíme k největší peřeji u tunelu ztrácí moral většina výpravy. Struma zde v celé
své šířce překonává víc jak 100m dlouhou peřej která končí dvěma mohutnými
válci v ostré zatáčce pod skálou. Průjezd je sice čitelný a snad i reálný,
chtělo by to ovšem bezchybný výkon v celé peřeji a rovnou v ní si správně, před
válci, najet vnitřek zatáčky a vyhnout se tak těm největším zvířatům. Navíc ani
pod tímto místem není tůňka s kapříky na vyplavání ale opět takových dobrých 60
– 70 kubíků valících se mezi strmýmí skalnatými břehy.
Okukování je dlouhé, hlavně když né všichni to chtějí vzdát hned s
prvním pohledem na řeku. Ovšem po té když už zůstává jen Tomáš a Jéňa coby
zájemci o zdolání tohoto úseku ač se taky netváří až tak úplně přesvědčeně a
nadšeně je rozhodnuto že nasedneme na prvním vhodném místě pod touto peřejí.
První
kilometry jsou docela zajímavé, hned po několika zatáčkách řeky přicházejí
úseky kdy se Struma někde zvedá do víc jak metrových vln. To vše aniž by řeka
překonávala nějaké balvany či prahy. Vše je tak bez jakýchkoli záludností a
válců. Při té síle kterou nám zde dává řeka najevo jsem jen rád že jsme nahoře
vyměkli.
Po
zdolání asi tří až čtyř kilometru řeky a zároveň i zhruba pěti úseků kdy se
takto krásně pohoupeme se Struma definitivně uvolní ze sevření skalnaté
soutěsky a další dlouhé kilometry následuje jen nudná plavba po sice rychlé ale
klidné hadině. Silnice daleko a most žádný. Nakonec dojedeme až do Sandanski (
Struma - GPS souřadnice
Nástup - začátek soutěsky N
41° 50' 37" E 23° 8'
53" přibližně
Peřej WW IV+ N 41° 47'
26" E 23° 9' 39" přibližně
Nástup - starý obloukový most N 41° 45' 50" E 23° 9' 18" přibližně
Kresna - vhodný konec plavby N 41° 43' 8" E
23° 9' 34" přibližně
Konec - Sandanski N
41° 32' 24" E 23° 14'
23" přibližně