Řeka Rilska reka

34 – 16 km   WW – IV/V+         

16 – 0 km   WW – III/I  

 

Sjizdné v květen – červen event. červenec

 

V Porominovu  je 40cm stupeň z pražců s ponechanými šrouby na upevnění kolejnic !!?!!?

 

 

 

Bulharsko - vodácký experiment

Naša domnienka, že Rilská rieka nemá vodu, je však mylná. Bulhari majú na riekach často VEC- i/y (Vodne Elektro Centrály) a tie s vodným stavom narobia dobrý chaos medzi jednotlivými úsekmi. Niekde rieku vycucajú, inde ju pustia a zase chytajú a cucajú...Takže na rôznych úsekoch môže byť rôzny stav vody. Ráno sa presúvame hore prúdom na Rilský Manastyr. Pod kláštorom, pri sútoku Ilijnej Reky a Rilskej Reky, sadáme na vodu. Splavujeme cca 6 km. Pekná voda na rozjazdenie. Obtiažnosť dosahuje tak WW 2-3, možno jedno-dve miesta máličko ťažšie ( WW 3+, 4- ). Rieka má pomerne slušný spád, ktorý sa miestami zmierňuje a tam sa rieka väčšinou rozlieva do ramien. Nebezpečenstvo predstavujú spadnuté stromy, ktoré môžu pribudnúť zo dňa na deň a jedna nesplavná hať ( cca 2 m ) – prenáša sa vpravo, nie veľmi pohodlne, ale ide to. Táboriť odchádzame nazad na sútok. Je tu pekný prístrešok s kozubom a lavičkami. Takéto „hogofogo“ nemajú ani na Salzi.

 

 

Příbram  - RILSKÁ REKA  11 km               4.6.2005                      

Rila ® most silnice č.1 Blagoevgrad-Sofie

Rilská reka má krásnou vodu, skoro by byly sjízdné i úseky pod jezem a pehradou. Od soutoku s Ilijnou rekou (Ilijná reka moc vody nemá, ale jinak by to byl docela kvapík – úzké a hodně z kopce) k jezu je těžší úsek, ale protože nemáme čas (a část skupiny už ani morál) jedeme všichni až z Rily (tam přitéká voda odvedená v přehradě). Pěkná WW III, od vesničky Stob WW II. Z řeky jsou pěkné výhledy na pohoří Rila a Stobské pyramidy. Stupně pod Stobem, o kterých píše DKV, už nejsou (zbyly 2 bez problémů sjízdné). Závěr WW I-II, pozor na napadané stromy. Končíme u mostu silnice č.1 Blagoevgrad-Sofie.

 

 

·                    Pramen: v Rile pod Musalou

·                    Délka toku (sjízdné) v km: 35

·                    Obtížnost:

Úsek

Říční km

Obtížnost

horní

silnice - Rila

35 - 11

WW IV - VI

dolní

Rila - ústí do Strumy

11 - 0

WW III - I

·                     

·                    Podmínky: krásná horská řeka s velkým spádem (až 40%o) s velkou možností padlých stromů - horní část nutně prohlédnout a zajistit jištění za břehu. Na řece je malá přehrada s pitnou vodou, která je odvedena do Sofie a koryto je pod ní většinou suché. Část vody se vrací v Rile. horní úsek má dvě místa s WW VI a jedno s WW V. Dolní úsek od Rile, kde se vrací odvedená voda, se začíná nejlépe u mostu na konci městečka (u paneláků). Pěkná WW III, od vesničky Stob WW II. Z řeky jsou pěkné výhledy na pohoří Rila a Stobské pyramidy. Stupně pod Stobem, o kterých píše DKV, už nejsou (zbyly 2 bez problémů sjízdné), ale přibyly nové níže po proudu (nízké, sjízdné). Závěr WW I-II, pozor na napadané stromy. Končit u mostu silnice č.1 Blagoevgrad-Sofie, možnost parkování.

·                    Sjízdná na čem, kdy, pro koho:

Úsek

kdy

Vodočet

typ lodě

doporučeno pro

rychlost plavby

celá

duben - květen

 

kajak

zkušené

 

·                     

·                    Charakter řeky:

Úsek

šířka, typ koryta

okolí

horní

úzké, kamenité

hory, lesy

·                     

·                    Nejhezčí úsek: na ř. km. 10 jsou skalní útvary zvané Stobské pyramidy.

·                    Nebezpečný úsek: horní - nutno zajišťovat katarakty ze břehu

·                    Obvyklý začátek a konec:

·                    Plavbu spojit s řekou:

·                    Přístup k řece: velmi dobrý až k Rile

·                    Tábořiště: Metoh Orlica, kemp Elešnica 5km pod soutokem s s Ilijnou rekou (Přidání nového odkazu)

 

35.0

silnice k řece, zacatek plavbys WW IV a 2x WW V-VI

33.0

Rilski monastir vp vysoko nad řekou

29.0

ú. Iljina reka, silnice vp

28.0

dlouhá kaskáda WW V, úzké průjezdy, stp. + válce !!

25.0

][s, Tábořiště

24.0

přenášeníjezpřenášeníX, dále kaskáda WW V, skalnaté stp., válce !!

19.0

Pastra vp jezpřehrada, Dále voda odvedena štolou a v řece je sucho

17.0

Metoh Orlica, T, zablokované místo balvany, běžně sucho a sj. jen za VV - prohlédnout !!

12.0

Rila jezX, voda zpět, dále WW III

7.0

][s Stob, Stovské pyramidy, dále WW II, 2x jezstp. sjizdny

3.0

!!jezV.0,4m XX  z pražců s ponechanými šrouby +10m ][s Barakovo konec plavby

2,0

][s hlavní silnice Sofia - Kresna

0.0

ústí do Strumy, možnost pokračovat do osady Zelenodol

 

 

Fortuna Kolín  30.5. 2008

 

Na Rilské řece nechceme už nic vymýšlet je stejně jako Struma plná až po okraj. Volíme proto spodní úsek od města Rila dolů.

   Začínáme na konci města u mostu a blízkého panelového sídliště. Vzhledem k tomu že Rilská řeka opravdu valí je mezi zájemci o plavbu na raftu docela tlačenice. Řeka zde ještě kousek teče v navigaci. Po té se rozbíhá do krajiny kdy její tok regulují jen kořeny stromů rostoucích podél vody. Hlavní proudnice tak kličkuje mezi podemletými stromy v ostrých zatáčkách kdy voda pod stromy z části mizí ve spleti kořenů. Na kajacích není problém se těmto místům vyhnout. Nesjetá posádka na raftu však jen těžko může stíhat tak náročnou plavbu.

   Netrvá to dlouho a místo raftu nás dojíždí jen vodácký materiál volně plynoucí řekou. Při pomyšlení na propletené kořeny v každé zatáčce docela zatrne. Rychle se dělíme část kajakářů chytá materiál zbytek vyráží po náplavech i kopřivami zpět. Naštěstí se nic nestalo jen raft je navalenej na strom a půl posádky na jednom břehu půl na druhém.

   Trochu to trvá než se dáme zase dohromady a hlavně než přemluvíme raftaře k pokračování (silnice je dost daleko). Naštěstí o kus dál se už řeka postupně rovná.

   Chvilku rokujeme co dál pod mostem u Stobu. Opět se totiž raftařům moc nechce dál. Nakonec pokračujeme všichni dál a jedeme vcelku v pohodě až do Porominova. Kde nás ovšem čeká další past. Tím je vcelku nevinný jízek asi tak 40cm vysoký odtoková deska skoro vodorovná a čistej jazyk, zkrátka nic co by mělo dělat nějaký problém. Co ovšem nikdo netuší je že celý jez je tvořen z pražců ve kterých zůstali šrouby na upevnění kolejnic!!!

   Trochu to šidím a jedu na jez šikmo vždyť se přece o nic nejedná. První šroub na který narážím mi stačí loď bokem a po několika dalších nečekaných nárazech musím na tomto struhadle eskimovat. Naštěstí během otočky schytám jen dva šrouby jeden do lokte a druhý podpáží loď je dobytá víc i když vydrží a neteče. Než stačím cokoli udělat jsou už v jezu všichni další. Vůbec netuším co se děje šrouby totiž nejsou ve vodě vidět.. Není loď která by nějakej ten šrám neutrpěla ale dobitej jsem jen já. Už toho mám tak akorát dost, pokud jsem byl včera nasr… tak dnes už můj stav ani nejde popsat.

   Trochu drsné rozloučení s jinak vcelku hezkou vodou i krásnou krajinou na poslední řece.

 

 

Rilská řeka - GPS souřadnice

Nástup - Rila most pod městem          N 42° 7' 19"   E 23° 7' 53"   přibližně

Stob - most                                            N 42° 5' 44"   E 23° 6' 20"   přibližně

Konec - Porominovo jez z pražců         N 42° 4' 46"   E 23° 5' 14"   přibližně

Konec - pod Porominovem                   N 42 03 52.6   E 23 03 36.5   394 m.n.m.