34 –
16 –
Sjizdné v květen – červen event. červenec
V Porominovu je
40cm stupeň z pražců s ponechanými šrouby na upevnění kolejnic !!?!!?
Bulharsko - vodácký experiment
Naša domnienka, že
Rilská rieka nemá vodu, je však mylná. Bulhari majú na riekach často VEC- i/y
(Vodne Elektro Centrály) a tie s vodným stavom narobia dobrý chaos medzi
jednotlivými úsekmi. Niekde rieku vycucajú, inde ju pustia a zase chytajú a
cucajú...Takže na rôznych úsekoch môže byť rôzny stav vody. Ráno sa presúvame
hore prúdom na Rilský Manastyr. Pod kláštorom, pri sútoku Ilijnej Reky a
Rilskej Reky, sadáme na vodu. Splavujeme cca
Příbram - RILSKÁ REKA
Rila ® most silnice č.1
Blagoevgrad-Sofie
Rilská reka má krásnou vodu, skoro by byly
sjízdné i úseky pod jezem a pehradou. Od soutoku s Ilijnou rekou (Ilijná reka
moc vody nemá, ale jinak by to byl docela kvapík – úzké a hodně z kopce)
k jezu je těžší úsek, ale protože nemáme čas (a část skupiny už ani morál)
jedeme všichni až z Rily (tam přitéká voda odvedená v přehradě).
Pěkná WW III, od vesničky Stob WW II. Z řeky jsou pěkné výhledy na pohoří
Rila a Stobské pyramidy. Stupně pod Stobem, o kterých píše DKV, už nejsou
(zbyly 2 bez problémů sjízdné). Závěr WW I-II, pozor na napadané stromy.
Končíme u mostu silnice č.1 Blagoevgrad-Sofie.
·
Pramen: v Rile pod Musalou
·
Délka toku (sjízdné) v km: 35
·
Obtížnost:
Úsek |
Říční km |
Obtížnost |
|
horní |
silnice - Rila |
35 - 11 |
WW IV - VI |
dolní |
Rila - ústí do
Strumy |
11 - 0 |
WW III - I |
·
·
Podmínky: krásná horská řeka s velkým spádem (až
40%o) s velkou možností padlých stromů - horní část nutně prohlédnout a
zajistit jištění za břehu. Na řece je malá přehrada s pitnou vodou, která je odvedena
do Sofie a koryto je pod ní většinou suché. Část vody se vrací v Rile. horní
úsek má dvě místa s WW VI a jedno s WW V. Dolní úsek od Rile, kde se vrací
odvedená voda, se začíná nejlépe u mostu na konci městečka (u paneláků). Pěkná
WW III, od vesničky Stob WW II. Z řeky jsou pěkné výhledy na pohoří Rila a
Stobské pyramidy. Stupně pod Stobem, o kterých píše DKV, už nejsou (zbyly 2 bez
problémů sjízdné), ale přibyly nové níže po proudu (nízké, sjízdné). Závěr WW
I-II, pozor na napadané stromy. Končit u mostu silnice č.1 Blagoevgrad-Sofie,
možnost parkování.
·
Sjízdná na čem, kdy, pro koho:
Úsek |
kdy |
Vodočet |
typ lodě |
doporučeno pro |
rychlost plavby |
celá |
duben - květen |
|
kajak |
zkušené |
|
·
·
Charakter řeky:
Úsek |
šířka, typ koryta |
okolí |
horní |
úzké, kamenité |
hory, lesy |
·
·
Nejhezčí úsek: na ř. km. 10 jsou skalní útvary zvané
Stobské pyramidy.
·
Nebezpečný úsek: horní - nutno zajišťovat katarakty ze břehu
·
Obvyklý začátek a konec:
·
Plavbu spojit s řekou:
·
Přístup k řece: velmi dobrý až k Rile
·
Tábořiště: Metoh Orlica, kemp Elešnica 5km pod
soutokem s s Ilijnou rekou (Přidání nového odkazu)
35.0 |
silnice k řece, |
33.0 |
Rilski monastir vp vysoko nad řekou |
29.0 |
ú. Iljina
reka, silnice vp |
28.0 |
dlouhá kaskáda WW V, úzké průjezdy, stp. + válce !! |
25.0 |
|
24.0 |
|
19.0 |
Pastra vp |
17.0 |
Metoh Orlica, T, zablokované místo balvany, běžně sucho
a sj. jen za VV - prohlédnout !! |
12.0 |
Rila |
7.0 |
|
3.0 |
!! |
2,0 |
|
0.0 |
ústí do Strumy, možnost pokračovat do osady Zelenodol |
Fortuna Kolín
30.5. 2008
Na
Rilské řece nechceme už nic vymýšlet je stejně jako Struma plná až po okraj. Volíme
proto spodní úsek od města Rila dolů.
Začínáme na konci města u mostu a blízkého
panelového sídliště. Vzhledem k tomu že Rilská řeka opravdu valí je mezi
zájemci o plavbu na raftu docela tlačenice. Řeka zde ještě kousek teče v
navigaci. Po té se rozbíhá do krajiny kdy její tok regulují jen kořeny stromů
rostoucích podél vody. Hlavní proudnice tak kličkuje mezi podemletými stromy v
ostrých zatáčkách kdy voda pod stromy z části mizí ve spleti kořenů. Na
kajacích není problém se těmto místům vyhnout. Nesjetá posádka na raftu však
jen těžko může stíhat tak náročnou plavbu.
Netrvá to dlouho a místo raftu nás dojíždí
jen vodácký materiál volně plynoucí řekou. Při pomyšlení na propletené kořeny v
každé zatáčce docela zatrne. Rychle se dělíme část kajakářů chytá materiál
zbytek vyráží po náplavech i kopřivami zpět. Naštěstí se nic nestalo jen raft
je navalenej na strom a půl posádky na jednom břehu půl na druhém.
Trochu to trvá než se dáme zase dohromady a hlavně
než přemluvíme raftaře k pokračování (silnice je dost daleko). Naštěstí o kus
dál se už řeka postupně rovná.
Chvilku rokujeme co dál pod mostem u Stobu.
Opět se totiž raftařům moc nechce dál. Nakonec pokračujeme všichni dál a jedeme
vcelku v pohodě až do Porominova. Kde nás ovšem čeká další past. Tím je vcelku
nevinný jízek asi tak 40cm vysoký odtoková deska skoro vodorovná a čistej
jazyk, zkrátka nic co by mělo dělat nějaký problém. Co ovšem nikdo netuší je že celý jez je tvořen z pražců ve kterých
zůstali šrouby na upevnění kolejnic!!!
Trochu to šidím a jedu na jez šikmo vždyť se
přece o nic nejedná. První šroub na který narážím mi stačí loď bokem a po
několika dalších nečekaných nárazech musím na tomto struhadle eskimovat.
Naštěstí během otočky schytám jen dva šrouby jeden do lokte a druhý podpáží loď
je dobytá víc i když vydrží a neteče. Než stačím cokoli udělat jsou už v jezu
všichni další. Vůbec netuším co se děje šrouby totiž nejsou ve vodě vidět..
Není loď která by nějakej ten šrám neutrpěla ale dobitej jsem jen já. Už toho
mám tak akorát dost, pokud jsem byl včera nasr… tak dnes už můj stav ani nejde
popsat.
Trochu drsné rozloučení s jinak vcelku
hezkou vodou i krásnou krajinou na poslední řece.
Rilská
řeka - GPS souřadnice
Nástup - Rila most pod městem N 42° 7' 19" E 23° 7' 53" přibližně
Stob - most N
42° 5' 44" E 23° 6' 20" přibližně
Konec - Porominovo jez z pražců N 42° 4' 46" E 23° 5' 14" přibližně
Konec - pod Porominovem N 42 03 52.6 E
23 03 36.5