Una 

 

     

Úsek            Martin brod - Kulen Vakuf   10 km  WW I – III  spád 4‰   řeka zde tvoří státní hranici

                     Štrbačký buk (vodopád) - Ripač   19 km  WW I – IV   řeka zde tvoří státní hranici

                     Ripač - Berkovica   20 km  WW I – II

                     Berkovica - Bosanská Krupa   25 km  WW I – II  spád 2‰   

 

Sjízdnost:    březen - září

 

Popis:          Martin brod - Kulen Vakuf  Na prvním kilometru jsou četné stupně, zpočátku od výšky 2,5 m s klesající tendencí, za malé a střední se často na hraně drhne. Od pobořeného mostu je lehčí voda s občasnými nízkými stupni a častými rybáři na obou březích. Plavbu lze ukončit kdekoli mezi Martinbrodem a Kulen Vakuf.

                     Štrbačký buk (vodopád) - Ripač  Nástup pod 20m vysokým vodopádem. První stupně jsou až 4m vysoké. Další 3-4km jsou nesmírně náročné a krásné, s rychle tekoucí vodou přerušovanou stupni a menšími vodopády.  Následuje lehčí voda s občasnými stupni, v lesnatém do V zaříznutém údolí, které určitě stojí za prohlédnutí, plavbu lze ukončit těsně nad městem Ripač.

                      Ripač - Berkovica  U Ripače je 3m vysoký nesjízdný stupeň. Je vhodné začít pod tímto stupněm. Následující cesta však není tak pěkná jako předchozí nebo následující úsek. V Bihači je několik kempů a raftingových agentur. Pod městem řeka teče nezajímavou krajinou zastavěnou rekreačními objekty.

                      Berkovica - Bosanská Krupa  Po obnešení  jezu se jede dále nesmírně kouzelnou krajinou na lehce divoké vodě. Vřele doporučuji. Stále znovu a znovu projíždíte labyrinty z trávy, mezi ostrovy, s následnými malými peřejemi. V okolí jsou četné lázeňské zátoky s rybáři. Silnice a železnice probíhá stále podle řeky. Tato krásná plavba končí až v Bosanské Krupě u mostu.

   

Přístup:        V horním úseku sleduje po Bosenské straně místní silnice řeku téměř až k vodopádu. Od vodopádu do Ripače vede údolím v tunelech jen železnice. Pod Ripač sleduje řeku hlavní mezinárodní silnice.

 

 

Rozbor satelitní fotomapy

 

44.488522, 16.141192        Silniční most-vedlejší cesta Martin brod

0,8 km

44.495364, 16.134892        Zprava ústí Unac, +50m silniční most - konec úvodního peřejnatého úseku, silnice kopíruje řeku po pravé straně.

9 km

44.562603, 16.089114        Silniční most - Kulen Vakuf – přístup po prašné cestě

14 km

44.657236, 16.020533        poslední přístup k řece od silnice před vodopádem (odbočit ve vesnici Orašac)

0,8 km

44.656047, 16.009956        Štrbacký buk (vodopád)

18 km

44.764211, 15.950131        Ripač - lavka (most) +100m nesjízdný stupeň, výška 3m.

0,5 km

44.772269, 15.948136        Silniční most - Ripač

9 km

44.813719, 15.872047        Silniční most - Bihač ­- staré město

0,8 km

44.823672, 15.868014        Silniční most-hlavní silniceBihač – obchvat města

2,5 km

44.835558, 15.845183        Silniční most - Vrkašič

7 km

44.880733, 15.894942        Silniční most - Berkovica +200m jez (elektrárna), náhon vlevo, obnášení vpravo.

3 km

44.897214, 15.934758        Silniční most - Ostrožac

10 km

44.896422, 16.046153        Železniční most

12 km

44.884914, 16.152714        Silniční most-hlavní silnice - Bosanská Krupa - konec plavby

0,2 km

44.885948, 16.154677        Silniční most - Bosanská Krupa - staré město

4 km

44.917456, 16.150310        Železniční most - Kemp „UNA“

 

Štrbačký buk                      

 

http://4-paddlers.com/280/bdc8a560-8244-4b1b-9aca-2f2fe2afce57/fdb/580/410/0/_Una_Martinbrod_Kulen_Vakuf_unmittelbar_nach_dem_Einstieg_in_Martin_Brod_folgen_etliche_Tuffstufen_Foto.png

 

 

http://4-paddlers.com/280/373fa773-42f1-4644-87be-23b9ae1461bd/fdb/580/410/0/_Una_Strbacki_buk_Ripac_kurz_nach_dem_Einstieg_Foto.png

 

 

CK Povoda - duben 2011

Ráno prohlížíme 17 metrový vodopád a sbíráme odvahu ke sjetí zbytku 200 metrové peřeje. Za naší střední vody WW3+. Honza s Dannym na úvod skáčou na kajacích 5-metrový vodopád, já po 10 minutách překonávání strachu sjíždím bez problémů peřej s několika skoky pod vodopádkem. Ria volí cestu úplně vlevo, kde se 4-metrový skok rozloží na dva nižší, ale pod tím nižším je pěkná šluchta.

Hned další skok s pořádným kohoutem cvakne pana Bezejmenného (mám zakázáno uveřejňovat jeho jméno v souvislosti s krysou), který krysí – ale může za to helma a šprajda, které ho vytáhly z kajaku, když on sám chtěl eskymovat. Čeká nás 3 km cesty soutěskou se skvělými peřejkami (náročnost od WW3+ postupně klesá k WW2) od 10 do 30 metrů dlouhými. Kdo si nenajde dobrou cestu, skončí ve šluchtě a cvakne se, což nám postupně předvedla obě Ria. Za každou peřejkou je ale laguna, kde můžeme všechny pochytat. Na závěr úmorný volej s protivětrem – se silným protivětrem - který je o to horší, že nevíme, jak bude dlouhý. Nakonec nás asi po 4 km vysvobozuje Kája, který prostě jel proti proudu co to šlo. Pro druhé auto kluci jeli asi 2,5 hodiny.