Una
Úsek Martin brod - Kulen Vakuf 10 km WW I – III spád 4‰
řeka zde
tvoří státní hranici
Štrbačký buk (vodopád) - Ripač 19 km WW I – IV řeka zde tvoří státní hranici
Ripač - Berkovica 20 km WW I – II
Berkovica - Bosanská Krupa 25 km WW I – II
spád 2‰
Sjízdnost: březen - září
Popis: Martin brod - Kulen Vakuf Na prvním kilometru jsou četné stupně,
zpočátku od výšky 2,5 m s klesající tendencí, za malé a střední se často na
hraně drhne. Od pobořeného mostu je lehčí voda s občasnými nízkými stupni a
častými rybáři na obou březích. Plavbu lze ukončit kdekoli mezi Martinbrodem a Kulen Vakuf.
Štrbačký buk (vodopád) - Ripač Nástup pod 20m
vysokým vodopádem. První stupně jsou až 4m vysoké. Další 3-4km jsou nesmírně náročné
a krásné, s rychle tekoucí vodou přerušovanou stupni a menšími vodopády. Následuje lehčí voda s občasnými stupni, v
lesnatém do V zaříznutém údolí, které určitě stojí za prohlédnutí, plavbu lze
ukončit těsně nad městem Ripač.
Ripač - Berkovica U Ripače je 3m vysoký nesjízdný stupeň. Je
vhodné začít pod tímto stupněm. Následující cesta však není tak pěkná jako
předchozí nebo následující úsek. V Bihači je několik kempů a raftingových
agentur. Pod městem řeka teče nezajímavou krajinou zastavěnou rekreačními
objekty.
Berkovica
- Bosanská Krupa Po obnešení jezu se jede dále nesmírně kouzelnou krajinou
na lehce divoké vodě. Vřele doporučuji. Stále znovu a znovu projíždíte
labyrinty z trávy, mezi ostrovy, s následnými malými peřejemi.
V okolí jsou četné lázeňské zátoky s rybáři. Silnice a železnice probíhá
stále podle řeky. Tato krásná plavba končí až v Bosanské
Krupě u mostu.
Přístup: V horním úseku
sleduje po Bosenské straně místní silnice řeku téměř až k vodopádu. Od
vodopádu do Ripače vede údolím v tunelech jen
železnice. Pod Ripač sleduje řeku hlavní mezinárodní
silnice.
Rozbor satelitní fotomapy
44.488522,
16.141192 Silniční most-vedlejší
cesta Martin brod
0,8 km
44.495364,
16.134892 Zprava ústí Unac, +50m
silniční most - konec úvodního peřejnatého úseku, silnice kopíruje řeku po
pravé straně.
9 km
44.562603,
16.089114 Silniční most - Kulen
Vakuf – přístup po prašné cestě
14 km
44.657236,
16.020533 poslední přístup
k řece od silnice před vodopádem (odbočit ve vesnici Orašac)
0,8 km
44.656047,
16.009956 Štrbacký buk (vodopád)
18 km
44.764211,
15.950131 Ripač - lavka (most) +100m nesjízdný stupeň, výška 3m.
0,5 km
44.772269,
15.948136 Silniční most - Ripač
9 km
44.813719,
15.872047 Silniční most - Bihač -
staré město
0,8 km
44.823672,
15.868014 Silniční most-hlavní
silnice – Bihač
– obchvat města
2,5 km
44.835558,
15.845183 Silniční most - Vrkašič
7 km
44.880733,
15.894942 Silniční most - Berkovica +200m jez (elektrárna), náhon vlevo,
obnášení vpravo.
3 km
44.897214,
15.934758 Silniční most - Ostrožac
10 km
44.896422,
16.046153 Železniční most
12 km
44.884914,
16.152714 Silniční most-hlavní
silnice - Bosanská
Krupa - konec plavby
0,2 km
44.885948,
16.154677 Silniční most - Bosanská Krupa - staré město
4 km
44.917456,
16.150310 Železniční most - Kemp „UNA“
Štrbačký buk
CK Povoda
- duben 2011
Ráno
prohlížíme 17 metrový vodopád a sbíráme odvahu ke sjetí zbytku 200 metrové
peřeje. Za naší střední vody WW3+. Honza s Dannym na
úvod skáčou na kajacích 5-metrový vodopád, já po 10
minutách překonávání strachu sjíždím bez problémů peřej s několika skoky pod
vodopádkem. Ria volí cestu úplně vlevo, kde se 4-metrový
skok rozloží na dva nižší, ale pod tím nižším je pěkná šluchta.
Hned
další skok s pořádným kohoutem cvakne pana Bezejmenného (mám zakázáno
uveřejňovat jeho jméno v souvislosti s krysou), který krysí – ale může za to
helma a šprajda, které ho vytáhly z kajaku, když on
sám chtěl eskymovat. Čeká nás 3 km cesty soutěskou se
skvělými peřejkami (náročnost od WW3+ postupně klesá k WW2) od 10 do 30 metrů
dlouhými. Kdo si nenajde dobrou cestu, skončí ve šluchtě
a cvakne se, což nám postupně předvedla obě Ria. Za každou peřejkou je ale
laguna, kde můžeme všechny pochytat. Na závěr úmorný volej s protivětrem – se
silným protivětrem - který je o to horší, že nevíme, jak bude dlouhý. Nakonec
nás asi po 4 km vysvobozuje Kája, který prostě jel proti proudu
co to šlo. Pro druhé auto kluci jeli asi 2,5 hodiny.