Devoll 

 

     

 

Úsek

Horní:          Maliq – soutěska                    24 km  WW III – IV

Soutěska:                                                  1,3 km ( 5 km) WW VI - X

Spodní:        Soutěska - Bulcar                  32 km  WW III - IV

 

Sjízdnost:    celoročně

 

Nebezpečný úsek:                       Soutěska na zhruba 26 km   

 

Popis:          50 km dlouhý kaňon přístupný po celé délce sice prašnou ale udržovanou cestou. Devoll je obklopen nižším pohořím, které má barvu červené žuly a tmavých šterkopísků. Řeka je klasická vodnatka, ale i přesto si troufám říct, že podobnou řeku jste nejeli. Vrbičky na březích jsou ověnčeny ozdobami z odpadků a v ostrých vracácích kolují plechovky a PETlahve. Řeka je široká přes dvacet místy i třicet metrů, průtok odhaduji kolem pětasedmdesáti až 100 metry. Řeka krásně upaluje dolů a já přemýšlím o tom, jak na takovéhle řece může vypadat nesjízdné místo. Dlouhé nesjízdné místo. Sem tam mě z mrákotných představ probere tučný válec nebo obrovská vlna. Přes některé jde i Diesela dostat do vzduchu a pak s mohutným plesknutím přistát na další vlnu.

 

Přístup:       Silnice kopírující břehy řeky je rovná úzká cesta, která se povrchem podobá rozježděné antuce. Je v ní množství děr a výmolů, ale je to jediná přímá cesta z Korce do Gramsh. V ranní dopravní špičce každou chvíli projede dodávka, nejčastěji Mercedes, plná ospalých obyvatel údolí jedoucích do Korče za prací..

V květnu 2011 se nám podařilo projet celý caňon z Gramsche až do Maliqu. Jeli jsme s třemi Fordy transit v provedení 9místný microbus s vlekem. Počasí mírně deštivé. Cesta byla hodně náročná, nemuseli jsme však jedinkrát vystoupit, natož tlačit či urovnávat silnici.

 

 

Rozbor satelitní fotomapy

 

+40° 42' 41.84", +20° 41' 59.81"                Silniční most - Maliq - začátek údolí WW I - II

         4 km

+40° 43' 34.12", +20° 39' 49.03"                Silniční most

         4 km

+40° 43' 36.38", +20° 38' 8.92"                  Silniční most – dále WW III – Začátek plavby

         5 km

+40° 43' 56.86", +20° 35' 16.77"                Pěší lávka – dále WW III (IV)  vlevo vodočet

         1 km

+40° 44' 4.82", +20° 34' 50.04"                  Silniční most - Zvarishte

         4 km

+40° 43' 24.02", +20° 32' 43.82"                Silniční most 2x - Dále WW  III+, přístup k řece průběžně možný.

         6 km

+40° 41' 29.58", +20° 30' 08.23"               Pěší lávka - následuje zablokovaná (nesjízdná) 1,3km dlouhá soutěska – konec plavby s přístupem k řece

         1,3 km

+40° 41' 33.35", +20° 29' 19.54"               Konec nesjízdné soutěsky dále WW IV+

         1,7 km

+40° 41' 13.76", +20° 28' 17.78"                Silniční most + 50m peřeje WW IV+ prohlédnout, dále obtížnost klesá WW III (IV)

         1,5 km

+40° 41' 11.80", +20° 27' 28.58"                ústí přítok z leva  - kaňon se trochu otevírá obtížnost klesá na WW III

         1 km

+40° 41' 20.81", +20° 26' 59.18"                Pěší lávka

         4 km

+40° 42' 21.36", +20° 25' 5.26"                  Pěší lávka  +50m peřej WW IV+,  dále obtížnost stoupá  WW III - IV +300m vesnice Nie Maj  vpravo

         2,5 km

+40° 42' 10.71", +20° 23' 22.66"                Silniční most - vesnice Moglice vpravo – asi na 2km obtížnost klesá WW III-. Po té řeka opět vstupuje do kaňonu WW III - IV

         4 km

+40° 42' 43.90", +20° 21' 10.72"                Obtížnost definitivně klesá WW III, (silnice těsně u řeky, přístup k řece obtížný, ale dá se nalézt).

         5 km

+40° 44' 56.27", +20° 19' 56.29"                zprava ústí jakýsi přitok - v dalším úseku silnice nevede přímo u řeky - přístup k řece nemožný - obtížnost dále klesá WW III - II

         7 km

+40° 46' 45.44", +20° 17' 34.58"                poslední most – přístup k řece z mostu bez problému, ovšem cesta k mostu ?? Dále se údolí rozevírá řeka teče po až 500m šírokém náplavu - přístup k řece nemožný.

         5 km

+40° 47' 59.43", +20° 15' 32.26"                Bulcar - další možný přístup k řece ovšem pokud řeka poteče až na druhé straně 0,5km širokého náplavu !?!?!

 

 

     Kyblíkáři  6.5. 2009

http://www.kyblikari.cz/akce/display.php?aid=70

 

 

VK Slavia Hradec Králové  7.5. 2009

 

Jedeme od silničního km 8 (začít by šlo už pod Maliq – až k našemu nasedání pěkně teče WW I,II). Vody je dost, ideální stav. Obtížnost postupně narůstá na přehlednou WW III, několik míst prohlížíme, ale žádné záludnosti, pod peřejemi jsou klidnější místa. Pouze pozor na těžší místo u km 10 (přímo u patníku) – dva válce, druhý táhne doprava pod skálu – lépe předem prohlédnout. Od vesničky Lozhan (z vody je vidět pár domků, lávka přes řeku a pod ní vlevo nečitelný vodočet) obtížnost stoupá. Několik míst WW IV – především pozor kousek za lávkou ošklivé místo, kde voda na dvou místech nebezpečně táhne pod skálu – přenášení je velmi obtížné, lépe vpravo. Končíme u mostu (vlastně jsou tam dva těsně za sebou; silnice přechází z levého na pravý břeh), zprava ústí Verba.